اودئون هردوس آتیکوس آتن یونان
اگر در بالای بلندی های آکروپولیس به اطراف خوب نگاه کنید، بنا ها و مکان های تاریخی متعددی پیش روی شماست، مکان هایی که هر کدام ساعت ها وقت گردشگران را برای تماشای شان خواهند گرفت و لحظه های زیبا و فراموش نشدنی را برای آنها رقم می زنند. این بار در این شهر پر هیاهوی تاریخی می خواهیم به یکی از نماد های فرهنگی و تمدنی یونان برویم، که البته این این اثر متعلق به دوران امپراتوری روم است، اما هویت فرهنگی و تمدنی را یونان را زنده داشته و امروزه بسیاری از گردشگران حضور در این مکان برای شان لحظه ای هیجان انگیز و خاطره انگیز خواهد بود. آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس ، بنایی تاریخی و شاخص در شهر آتن به شمار می رود، که همچنان نگین فرهنگی و هنری این شهر نیز محسوب می شود.
آمفی تئاتر های یونان اولین نمونه های خاص و شاخصی بودند که در دوران امپراتوری روم هم در شهر های مختلف نمونه های متعددی از آن ها را ساختند و این آمفی تئاتر اودئون هردوس اتیکوس نیز یکی از نمونه های شاخص و زیبای آن در عصر روم به شمار می آید. این بنای تاریخی را در جنوب غربی آکروپولیس می توان پیدا کرد، اثری بسیار زیبا و باشکوه که در حد فاصل سا های 169 تا 176 میلادی ساخته شد. سازنده این بنای باکوه یکی از افراد ثروتمند و بانفوذ آتن بود که این آنفی تئاتر را به یاد همسر رومی درگذشته اش، ساخت و اولین قطعه موسیقی اجرا شده در آن را به او تقدیم کرد، اما نام خود بنای این آمفی تئاتر ، هردوس آتیکوس بر روی این بنا به یادگار ماند، اودئون هم برگرفته از اسم ادوئوس به معنای سالن تئاتر یا موسیقی است. اما پیش از پرداختن به این بنای تاریخی و فاخر ، به سراغ چگونگی شکل گیری چنین مکان هایی در یونان می رویم، تا ضمن بازدید از این بنای تاریخی، هیجانی آگاهانه را تجربه کنیم.
رومی ها میراث دار تمدن یونانی بودند و بسیاری از المان های تمدنی آن را تکرار کردند، به همین خاطر، باید به سراغ یونان برویم، جایی که این آمفی تئاتر در قلب آن ساخته شده است، تئاتر و هنر در یونان مقوله ای تزئینی و بی محتوا نبود، بلکه نمود از بلوغ و شعور تمدنی یونانیان و فیلسوفان به نام آنها به شمار می رفت و هنرآفرینی آن ها به منظور حرکت و ارتقای جامعه مورد نظر مردم یونان به خصوص آتنی ها قرار داشت، بنابراین، این تفکر باعث شکل گیری هویت معماری این چنین مکان هایی شد، که مردم را جمع کرده و جامعه را در مسیر تفکر قرار دهند، از این رو، در ساختمان های مهم شهر های یونانی جایگاه حضور مردم، مهمترین و کلیدی ترین نقطه ی قوت هویت بنا است، بنا هایی مدور و نیمه مدور، با ساختار پلکانی برای در جریان گذاشتن تمامی حضار به نقطه ی کلیدی معماری یونانی بدل شد. الگویی که در قرن 21 هم المان های اصلی اش رعایت می شود و در بسیاری از ورزشگاه ها و آمفی تئاتر ها می توان ماهیت و هویت اصیل آن را مشاهده کرد. هوینی که در شهر آتن، نمود نماد اصلی آن پیش روی گردشگران قرار دارد و بدون شک برای گردشگرانی که این آمفی تئاتر قدم می گذارند، لذت فراموش نشدنی را رقم می زند، حضور در یکی از اصلی ترین نمونه های اولیه ی آمفی تئاتر های رومی و یونانی. با ما در ادامه ی این مسیر همراه باشید.
در ادامه مسیر رسیدن به اودئون هردوس آتیکوس گردشگران می توانند با یکی از جذاب ترین سالن ها آمفی تئاتر آتن و یونان رو به رو شوند، همان سالن باستانی با آن پله های سنگی و باشکوه اش همچنان برای مردم آتن و مردم جهان، آمفی تئاتر چشم نواز است و در طول قرن بیستم، بار ها و بارها میزبان فستیوال های هنری و موسیقیایی بسیاری بوده که در ادامه ی بیشتر از این بنا و شب ها به یاد ماندنی اش خواهیم گفت.
اودئون آمفی تئاتر یکی از معروف ترین نمونه های معماری آمفی تئاتر های یونانی در دوران امپراتوری روم است، که گردشگران می توانند بسیاری از اجزای این مجموعه تاریخی را از نزدیک مشاهده کنند. پلان کلی این آمفی تئاتر مانند بسیاری از آمفی تئاتر های دیگر در یونان و دیگر کشور هایی که روزگاری قلمرو امپراتوری روم بودند، مانند شهر باستانی افسوس در ترکیه (که پیش تر در سفر به این شهر باستانی آمفی تئاتر افسوس را برای شما معرفی کردیم و شما می توانید برای مطالعه به سایت مراجعه کنید)، دارای پلانی دایره ای است اما دایره ای ناقص بخش بریده شده ای این فضای دایره ای را سازه ای سردر مانند با یک استیج عصر باستانی تشکیل می دهد، سردر یا همان سازه مجموعه ی زیبایی از هنر و ذوق هنری هنرمندان آن دوره ی تاریخی است و نمود های تمدنی و معماری آن دوره ی تاریخی را در خود نشان می دهد. گردشگرانی که امروز به اودئون هردوس آتیکوس قدم می گذارند و بر روی سکوه های این سازه ی تاریخی می نشینند، سازه ای سنگی را پیش روی شان قرار داردکه در اسکار فرونس گفته می شو ، بنایی سنگی با طاق ها و قوس هایی که نماینگر هویت و معماری دوران امپراتوری روم هستند و دایره ی نا تمام را با جلوه ای با شکوه می بنند و فضای آمفی تئاتر را به شکل زیبا و باشکوهی محصور می کند و محیط آمفی تئاتر را یکدست تر می کند، البته این شکل از معماری آمفی تئاتر ها با وجود حضور پر رنگ المان های معماری رومی متاثر از هویت یونانی این چنین سازه هایی است و این در حالی است، شکل کامل تر این چنین مکان هایی را در امپراتوری روم می توان در کولوسئوم شهر رم مشاهده کرد.
با این وجود، اسکای فرنس آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس شهر آتن در روزگار اوج شکوفایی اش شامل سه طبقه بوده و سقفی چوبی و کاشی کاری شده قسمت فوقانی آن را تشکیل می داد، اما امروز، دیگر اثری آن سقف و کاشی های زیبا نیست، با این حال، همچنان برای بینندگانش اثری باشکوه و چشم نواز به شمار می آید.پیش روی سکوه ها و جایگاه مردم، جایگاه نوازندگان و میدان اصلی این قرار دارد، که سنگ های مرمر سیاه سفید این جایگاه همچنان پا برجا هستند و در دهه های اخیر میزبان گروه های موسیقی معروف روزگار خود بوده و هستند. اما قسمت اعظم و ساده ی این سازه ی تاریخی باشکوه، نیم دایره ای به شعاع 80 متری است، که در 35 ردیف پذیرای جمعیتی در حدود 4680 نفر است، سنگ های که قرن ها پس از شکوه و عظمت روم دوباره هویت تاریخی خود را بدست آورد و حس حضور مردم و تماشاچیان را دوباره حس کرد.
اودئون به معنای سالن است اما معنی دیگری که از این اسم در زبان یونانی به چشم می خورد، سالن نوازش است، سالنی هنر جزئی جذایی ناپذیر در تاریخ و هویت آن به شمار می آید و در طول ها با وجود تمام رخ داد و رویداد های تلخ و سخت، آتن، همواره لحظه ی فراموش نشدنی را رقم زده است. پس از حدود یک قرن از ساخت این آمفی تئاتر ، در یکی از حملات بربر ها به قلمرو امپراتوری روم، به رهبری (Erouloi) ارولوی، در حدود سال های 267 میلادی آتن مورد هجوم قرار گرفت و بخش هایی از آمفی تئاتر ویران شد، این حمله تقریبا 100 تا 150 سال پیش از فروپاشی امپراتوری روم در اثر حمله ی بربر ها بود. با این حال ذبا عقب راندن بربر ها بار دیگر بخش های این آمفی تئاتر مورد مرمت قرار گرفت اما پس از سرنگونی امپراتوری روم و تشکیل امپراتوری روم بیزانس آمفی تئاتر روزگار باشکوه گذشته را به خود ندید و با حمله سپاهیان مسلمان ترک عثمانی، با آسیب های بسیار جدی رو به رو شد و برای چند قرن به خاموش مطلق رفت.
با شکل گرفتن جریان های ملی گرای قرن نوزدهم و مشهور ترین آن، حرکت های ملی استقلال یونان با حمایت بسیاری از کشور های اروپایی و در نهایت استقلال یونان در سال 1830، اودئون هردوس آتیکوس نیز به عنوان یکی از آثار تاریخی دیده شد، مرمت این اثر تاریخی در اوخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم آغازشد و دوباره اودئون هویت همیشگی را باز پس گرفت، بسیار از جشن ها و متینگ ها ملی در این جا برگزار شد، اپرای ملی یونان هم در یک شب به یادماندنی، آثار درخشانی را در این اودئون برگزار کرد، با شروع شلعه های جنگ جهانی دوم، یونان نیز آبستن رخ داد های بسیاری بود، نازی های آلمانی بخش های وسیعی از اروپا را به تصرف خود در آورند و آتن یکی از آن ها بود. اما نازی ها این اثر فاخر روم را ویران نکردند و به عنوان میراث خواه روم، بسیاری از برنامه تبلیغاتی خود را در این مکان به اجرا در آوردند و بسیاری از آهنگ های فاخر موسیقی جهان که سازندگانی آلمانی داشتند در اودئون به اجرا در آمد.
با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، اودئون هردوس آتیکوس نیز صحنه ی باشکوهی از پایان جنگ بود، ارکستر های معروف اروپا به آتن دعوت شدند و در این مکان تاریخی نواختند. ماریا کالاس در سال 1957 و فرانک سناترا در سال 1962 در اینجا برنامه های باشکوهی را به یادگار گذاشتند، در سال 1973 مراسم the Miss Universe در اودئون هردوس آتیکوس برگزار شد. Nana Mouskouri پس از بیست سال دوباره در سال 1884 در کشورش یونان در آمفی تئاتر هردوس آتیکوس خواند و شبی تاریخی را رقم زد. لوسیانو پاوارتی افسانه ای در سال های 1991 و 2004 در آتن و در این سالن برنامه اجرا کرد. التون جان در سال 2000 و آندره بوچلی در سال 2010 در این جا شب های فراموش نشدنی را خلق کردند و این تنها تعداد اندکی از هنرمندان معروف در عرصه بین المللی هستند که در این سالن به اجرای موسیقی پرداختند و این درحالی است، بسیاری دیگر خواننده ها از نقاط مختلف در اودئون هردوس آتیکوس برنامه اجرا کردند.
این سالن همچنان یکی از مهمترین سالن های مهم در آتن است و هویت این بنای تاریخی حضور در آن را هیجان انگیز تر می کند و گردشگران هم می توانند با پیگیری برنامه های این سالن در اجرای های مختلف این آمفی تئاتر شرکت کرده و خاطره ای به یاد ماندنی را به ثبت برسانند.